Dag 7 - dag 8 (+ een beetje dag 9): cruisen in Kruger!

18 juli 2023 - Manzini, Swaziland

De rit van Hazyview naar Kruger is best stevig. We logeren in het Krugerpark in het kamp ´Berg-en-Dal'. Het Krugerpark heeft verschillende toegangspoorten aangezien het park meer dan 350km lang is. Wij rijden naar de Malelane Gate, aangezien Berg-en-Dal daar het dichtst bij ligt. Daardoor komen we pas in de latere namiddag aan op onze bestemming. Pas later tijdens ons bezoek stellen we proefondervindelijk vast dat we wellicht ook gewoon via een andere gate het park in zouden kunnen, en daardoor een deel van de lange rit al ín het park doen. Tja...

We kunnen ´s avonds toch nog een uur of 2 verkennen en zien er al heel wat dieren. Om 17u30 wordt het hier echter al donker dus moeten we het kamp al binnen zijn. Men schijnt in Kruger vrij streng te zijn wat deze zaken betreft. Geen risico´s dus, en om 17u26 rijden we onze ´camp base´ binnen.

De volgende dag willen we er het maximum uit puren. Wekker om 6u, vertrek om 6u25. Toch net te laat voor de ideale zonsopgang. We rijden meteen naar de dichtstbijzijnde waterplas maar spotten er geen noemenswaardige dieren. Dat zou gelukkig veranderen naarmate de dag vordert. Onder een stralende zon cruisen we langs een vooraf opgestelde route.

Nog vrij vroeg zijn we getuige van een clash tussen wilde honden en hyena´s. Boeiend om te zien hoe ze strijden voor eten. De roofvogels cirkelen intussen rond om ook hun graantje mee te pikken. Verder op onze route zien we impala´s (met ruime voorsprong het meest gespotte dier), kudu´s, giraffen, olifanten, buffels, zebra´s, gnoes, enzovoort. Ook onze vriend ´Zazou´ (de vogel uit de Leeuwenkoning) zien we regelmatig.

Hier en daar in het park zijn er picknickplaatsen. Wij eten onze lunch op nabij het Skukuza-kamp. Daar zijn heel wat velvet-aapjes uit op een stuk van je eten maar al bij al heb je er weinig last van. Ze komen eens kijken maar blijven net ver genoeg weg. Je stopt je eten best wat weg om hen niet te veel in verleiding te brengen.

Meteen na ons vertrek komen we zowaar in een file te staan. Onmiddellijk weten we: dit gaat om een Big Five-dier. We gokken op een luipaard en dat blijkt ook te kloppen! Auto´s staan op elkaar gepakt waardoor niemand door kan maar na een half uurtje slagen we er toch in om door te rijden en een glimp op te vangen  van een luipaard in een boom. De foto's zijn matig maar de vlekken en zijn staart zijn goed zichtbaar. Weer eentje om af te vinken!

Eens de avond dichterbij komt, laten ook de hyena´s zich van heel dichtbij zien. Ze wandelen gewoon langs de straat en kijken nauwelijks op wanneer we op pakweg 1 meter langs hen rijden.

´s Avonds sluiten we af met een maaltijd in het restaurant en kruipen we vroeg in bed. We willen, voor we naar Swaziland vertrekken, nog een aantal uurtjes door het park rijden de volgende dag. En dat loont uiteindelijk ook! We zien eerst vooral/uitsluitend dieren die we al gezien hebben, maar op het eind spotten we toch ook twee neushoorns. Deze keer niet schuiven na een lange rij maar zelf gespot langs de weg. Ze blijven er niet lang maar toch: weer eentje van de Big Five die we kunnen afvinken!

We zagen in Kruger 4 dieren van de Big Five: neushoorn, luipaard, olifant en buffel. Neem daar de leeuwinnen bij van onze eerste safari en we kunnen ze afvinken 🙂

Tegen de middag reizen we door naar Swaziland, maar daarover meer in de volgende bijdrage. Voor wat foto's uit het park, neem zeker een kijkje!