Dag 16 - dag 17 - dag 18: glamping in de Midlands

28 juli 2023 - uMgungundlovu District Municipality, Zuid-Afrika

Na een frisse eerste nacht in onze tent -buitentemperatuur zakte tot kort boven het vriespunt- ontwaken we een eerste keer in onze tent. We kunnen gelukkig vrij snel bijwarmen en genieten van de ´breakfast basket´ die we hier iedere ochtend zullen krijgen.

We brengen vandaag een bezoek aan de Mandela Capture Site in Howick, niet zo ver van ons logement. Dat is een eerbetoon aan Nelson Mandela. Je brengt er niet veel tijd door maar voor de kinderen, die de naam wel al eens gehoord hebben op school, is het zeker eens interessant om meer te weten te komen over de persoon. Je krijgt via een wandelpad een korte biografie van Mandela en komt dan uit bij een kunstwerk. Dat lijkt vanuit heel wat standpunten niet veel voor te stellen, maar als je op de juiste plaats staat, herken je mooi zijn gezicht. Knap gedaan!

Nadien gaan we naar de Piggly Wiggly: een charmant domein waar je wat winkels en wat eetgelegenheden samen vindt. Er is ook een speeltuin waar de kinderen even los kunnen gaan. Hebben we zelf niet gedaan maar ook mogelijk: zelf kaarsen maken. Dit kan echter pas vanaf 10 jaar.

Aan de overkant van de straat starten een aantal trailwalks. We doen de kortste van 5km. Eerlijk, we hebben al een pak mooier gewandeld dus dit is zeker geen  must.

De dag nadien trekken we richting Karkloof. Daar zouden wel heel wat mooie wandelroutes lopen. Ze sturen ons eerst van het ene punt naar het andere, en besluiten uiteindelijk om te starten aan de Country Club. De routes hier zijn divers qua afstand en heel goed aangeduid. De omgeving is ook een pak gevarieerder en mooier. De route van 8km gaat naar de Karkloof Waterfall. Wegens tijdgebrek doen wij een route van een kleine 5km, omdat we op uur staan.

Om 14u hebben we immers een zipline-parcours geboekt voor mama, Alix en Sieme. Je kan daarvoor terecht bij Canopy Zipline Tours in Karkloof. Je rijdt met een truck naar boven en daalt via 10 ziplines af naar beneden. De maximale hoogte is 35 meter. De kinderen hebben zich alleszins heel goed geamuseerd. De begeleiding is ook prima!

Op de weg naar huis besluiten we om nog een aperitiefje te doen aan de Karkloof Waterfall. Het is toch wat onnozel dat we die uiteindelijk niet gezien hebben op onze wandelroute. Je kan er gelukkig ook naartoe rijden 🙂

´s Avonds een lekkere braai op ons terras en dag 2 in de Midlands zit er ook al op!

De laatste volle dag is ook mooi en zonnig dus we besluiten er een relaxed dagje van te maken. In de voormiddag gaan papa en Sieme terug naar Piggly Wiggly om er een trail te doen: papa al lopend en Sieme met de mountainbike die je ook daar kan huren. De man die de fietsverhuur doet, waarschuwt ons al dat het de laatste tijd niet zo goed onderhouden  meer is en helaas heeft hij gelijk. De aanduiding is dramatisch maar we maken er het beste van. Uiteindelijk, in veel stukken en brokken, hebben we toch weer een uurtje gesport.

In de namiddag doen we nog een korte wandeling op ons eigen domein. Slechts een tweetal kilometer maar echt wel mooi. We passeren er o.a. een boom van meer dan 600 jaar oud.

In tussentijd stellen we ook vast dat, naast onze eieren de dag voordien, nu ook heel wat fruit is verdwenen. Nu weten we het wel: de lokale apen zijn in onze tent geraakt. De eerste dag ontging het ons nog omdat de schoonmaakploeg alles had opgeruimd maar vandaag zijn er heel wat duidelijke sporen te vinden. Tip dus voor iedere glamper: het kleinste gaatje is voldoende voor de sloebers om binnen te geraken ☺️

Nog een laatste keer slapen en morgen reizen  we door naar Drakensbergen. Onze laatste stop van de reis!