Dag 4 - dag 5: Panoramaroute

14 juli 2023 - Hazyview, Zuid-Afrika

´s Voormiddags vertrekken we uit ons logement in Hoedspruit, richting Hazyview. De weg van het ene punt naar het andere staat bekend als de ´Panorama Route´. Een route van meer dan 100km, doorspekt met geweldige uitzichten en uitkijkpunten. Dat belooft.

We besloten om de to do´s te splitsen over twee dagen. De eerste dag rijden we meteen  door naar het punt waarop je de Drie Rondavels kan zien. We zagen er al een stuk van tijdens de boottocht, maar zien de rotsen nu vanuit een gans ander perspectief. Een fan-tas-tisch uitzicht!

Nadien rijden we door naar Bourke´s Luck Potholes. We verliezen er wat te veel tijd met de lunch, maar ook deze stop is absoluut de moeite waard. Rotsen die door de jaren heen uitgehold zijn door het voortdurend inslaande water, het zorgt voor mooie beelden. Ideaal voor wat klimwerk voor de kinderen ook 🙂

Omdat we ook nog moeten inchecken in ons nieuw logement in Hazyview en het intussen al in de latere namiddag is, besluiten we om enkel nog eens te stoppen aan de Lisbon Falls. Per slot van rekening is het hier om 17u30 al donker en er wordt afgeraden om dan nog veel te rijden. De staat van de wegen zal daar zeker iets mee te maken hebben: we worden immers frequent gewaarschuwd voor 'potholes' in de wegen. In de donker kan je die gaten in het wegdek, maar ook eventuele overstekende dieren, minder goed spotten.

Ter info: elk uitkijkpunt is betalend. Dat valt steeds goed mee maar is zeker meer dan wat in de meeste reisgidsen staat. Ook steeds cash te betalen!

Nadat we zijn ingecheckt, gaan we in Hazyview zelf nog iets eten. De plaats Perry´s Bridge is hiervoor ideaal: een kleine verzamelplaats van een aantal restaurants waar je zeker je ding vindt.

De volgende dag zetten we de Panorama Route voort. We moeten daarvoor wel even terug dezelfde richting uit, maar we doen het liever grondiger en op het gemak. We willen zeker nog God´s Window doen, volgens de locals én de boekjes het mooiste zicht, en de Gorge Lift in Graskop.

Omdat het in de voormiddag nog wat bewolkt is, besluiten we eerst Graskop te doen. We bestelden op voorhand tickets online (zeker aan te raden). De lift gaat meer dan 50m naar beneden en brengt je in een klein maar mooi stukje jungle. Dat is aangelegd met houten vlonderplanken dus zeer goed te stappen. Intussen zien en horen we af en toe mensen die zich aan de zipline of de Big Swing wagen. Uiteindelijk kiezen mama en grote zus Alix ook voor hun avontuur. We blijven daardoor iets langer dan gepland maar het was het zeker waard! We lunchen nog in Café Lift op hetzelfde domein (ook dit is zeker een aanrader!) alvorens we verder reizen.

In de namiddag komen we aan bij God´s Window. We kregen vooraf de tip om niet alleen het populaire uitkijkpunt te doen maar verder te wandelen via de Rainforest Trail. Een kleine klim met wat trappen maar het klopt: het uitzicht daar is absoluut nog beter dan het alom gekende punt.

Een aantal impressies van dit magnifieke decor de voorbije twee dagen kan je vinden onder de foto´s.